![](https://przemysl40.co.pl/wp-content/uploads/2018/01/pixabay-industry-2692453_1280.jpg)
Dzisiejsze przedsiębiorstwa przemysłowe stają się inteligentnymi fabrykami, dzięki wykorzystaniu technologii cyfrowych i zaawansowanej automatyzacji w celu zwiększenia wydajności, szybszej reakcji na zmiany popytu i, oczywiście, oszczędzania energii co z kolei powoduje niższe koszty.
Co oznacza termin przemysł 4.0
Przemysł 4.0 oznacza tak zwaną „inteligentną fabrykę”, w której systemy cyber-fizyczne monitorują fizyczne procesy produkcji przemysłowej i podejmują zdecentralizowane decyzje. Fizyczne systemy stają się Internetem rzeczy, komunikując się i współpracując zarówno ze sobą, jak i z ludźmi w czasie rzeczywistym za pośrednictwem sieci bezprzewodowej.
Aby fabryka lub system mógł zostać uznany za Przemysł 4.0, musi zawierać:
- Interoperacyjność – maszyny, urządzenia, czujniki i ludzie, którzy łączą się i komunikują ze sobą.
- Przejrzystość informacji – systemy tworzą wirtualną kopię świata fizycznego poprzez dane pobierane z czujników w celu kontekstualizacji informacji.
- Pomoc techniczna – zarówno zdolność systemów do wspierania ludzi w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów, jak i zdolność pomagania ludziom w zadaniach, które są dla nich zbyt trudne lub niebezpieczne.
- Zdecentralizowany proces decyzyjny – zdolność systemów cyber-fizycznych do samodzielnego podejmowania prostych decyzji i stania się jak najbardziej autonomicznym.
Zalety automatyzacji i cyfryzacji przemysłu
Optymalizacja produkcji: dzięki czujnikom, zaawansowanym narzędziom analitycznym i zarządzaniu danymi, sztucznej inteligencji lub Internetu rzeczy można wznieść procesy produkcji na inny poziom. Oprogramowanie przetwarza dane w czasie rzeczywistym i przekazuje informacje o zamówieniach, zapasach lub dostępności maszyny z predykcyjną pojemnością, która zmniejsza liczbę błędów, skraca terminy i ułatwia podejmowanie decyzji. Jest to równoznaczne z redukcją kosztów. Poza produkcją digitalizacja ma podwójnie pozytywny wpływ na odbiorców. Z jednej strony ułatwia komunikację z klientem, ponieważ zapewnia łatwy kontakt szybką dostawę; z drugiej strony poprawia wizerunek firmy i zwiększa widoczność.
Lepsza jakość produktu to kolejna zaleta technologii cyfrowych. Kontrola jakości w czasie rzeczywistym pozwala uzyskać punkty danych w każdym momencie produkcji. Pomoże to sprawdzić, w jaki sposób zmieniające się warunki wpływają na jakość produktów. Z biegiem czasu ta informacja może pomóc zmniejszyć lub nawet wyeliminować zwroty klientów, które występują, gdy produkty nie spełniają norm specyfikacji.